Gaat een koe in de overgang? En geeft een kalf melk? Zomaar wat vragen die boer Gerard Korrel voor de kiezen krijgt. De familie Korrel heeft de deuren van haar melkveebedrijf geopend voor het publiek, ter gelegenheid van de ‘Doe als een boer-Dag’ van Albert Heijn.
Op boerderij Polderzicht aan de Polderweg in Ouderkerk is het zaterdag een drukte van belang. Het verkeer wordt in juiste banen geleid door verkeersregelaars, een weiland is ingericht als parkeerplaats en ook voor fietsen is ruimte gemaakt. ’s Ochtends staan er rijen bij het kraampje waar kinderen een speurtocht met vragen kunnen bemachtigen. ’s Middags is het, waarschijnlijk door de aanhoudende regen, een stuk rustiger.
,,Gisterochtend hadden zo’n 3200 mensen zich aangemeld,” vertelt Korrel. ,,Maar hoeveel mensen uiteindelijk langskomen weet je natuurlijk nooit. Hij leidt groepjes belangstellenden over het bedrijf. In één van de stallen vertelt hij: ,,Hier staan koeien die momenteel geen melk produceren.” De dieren hebben een halsband om waar een chip in zit. ,,Als ze bij de voerrobot komen, scant de robot de chip en krijgt elke koe precies de hoeveelheid die ze nodig heeft. Daarnaast hebben ze een stappenteller om. Die registreert precies hoeveel stappen ze zetten. Een koe zet gemiddeld zo’n 3000 stappen per dag. Zijn het er minder, dan is de koe waarschijnlijk ziek. Als het er meer zijn, dan is ze weer vruchtbaar.” Gewapend met deze kennis gaat de groep door naar de melkkelder.
Daar aangekomen vertelt Korrel enthousiast verder. ,,Onze koeien worden tweemaal per dag gemolken, om 6 uur ’s ochtends en om 18 uur ’s avonds.” Na het melken gaan de koeien de wei op. Tenminste, tussen maart en november. In de wintermaanden staan de dieren op stal. ,,Vinden de koeien dat niet vervelend?” wil iemand weten. ,,De koeien vinden het eigenlijk wel prima,” antwoordt Korrel. ,,Als we in de winter de deur van de stal per ongeluk open laten staan, steken ze alleen even hun kop naar buiten. Ze blijven dan liever op stal.”
De stal met kalfjes is de volgende halte. De oe’s en aa’s zijn niet van de lucht. Er staan kalfjes van verschillende leeftijden, waarvan de jongsten slechts één dag oud zijn. Midden in het verhaal klinkt er opeens Engels in de stal; een groep Chinese studenten wordt rondgeleid. Twee Amsterdammers zijn ondertussen aangehaakt. Ze zitten vol originele vragen. ‘Komt een koe in de overgang?’ en ‘Zijn vette koeien niet aantrekkelijk voor stieren?’ willen ze weten. Boer Korrel is niet van zijn stuk te brengen en beantwoordt de vragen geduldig. Voor zover hij weet hebben de koeien geen last van nachtelijk zweten. En vette koeien zijn vooral onaantrekkelijk voor de boer, omdat ze minder melk geven.
Het is niet de eerste keer dat familie Korrel het bedrijf openstelt voor publiek. Maar alle drukte lijkt de familie niet te deren. Sterker nog, iedere bezoeker wordt onthaald met hetzelfde enthousiasme. Alle vragen, of het nu grappige of kritische zijn, worden beantwoord. Korrel wil met het openstellen van zijn bedrijf iets doen aan het negatieve imago van de veehouderij. En dat kan alleen door mensen te laten zien hoe het er op de boerderij aan toegaat. Voor ouders is het een mooie gelegenheid om hun kinderen te laten zien dat melk uit een koe komt en niet uit de fabriek. Qua kennis valt er hier en daar nog wel wat bij te spijkeren, blijkt uit het commentaar van een jongetje bij het zien van een bruingevlekt kalfje :,,Kijk mamma, die geeft chocola!”